Ako nakupovanie negatívne prispieva ku klimatickej zmene

V čase písania tohto článku prebieha veľký summit COP26 v Glasgowe, ktorého hlavnou témou je klimatická zmena. Niečo, čo v negatívnom zmysle ovplyvní život každého z nás.

Hoci sa tento summit koná pravidelne od roku 1995 (s výnimkou roku 2020, kedy sa neuskutočnil kvôli covid-u), odborníci práve ten tohtoročný považujú za prelomový. Predchádzala mu totiž správa Medzinárodného panelu pre klimatickú zmenu, v ktorej vedci jednoznačne potvrdil, že ak niečo neurobíme okamžite, bude to mať katastrofické následky.

Kľúčovými témami sú uhlie, doprava – najmä tá automobilová, lesy a zastavenie odlesňovania a klimatická spravodlivosť. Sú to síce veľké témy nad rámec pôsobenia jednotlivca, ale som presvedčená, že každý z nás môže prispieť k pozitívnej zmene zmenou svojho zmýšľania.

Na pozitívnu zmenu nám zostáva jedine cielene obmedziť svoju spotrebu.

Všetci minimalisti vám potvrdia, že vlastniť menej vecí je až terapeutické, ale okrem toho, tým, že menej vecí vlastníte, produkujete menej odpadu – nielen obalový, odpadom sa raz stane aj vec, ktorú si kúpite, keď sa pokazí. S odpadom je to tak, že často sa nelogicky spracúva v úplne inej krajine, v akej sa vyprodukuje. Štúdia publikovaná v Journal of Industrial Ecology zistila, že konzumný spôsob života je priamo spojený až so 60% emisií skleníkových plynov – do tohto šialeného čísla sa zarátava výroba a použítie. (Nature hovorí o 45% celosvetových emisií skleníkových plynov, ale do čísla je zarátaná len výroba vecí dennej potreby).  

Emission Gas Report 2020 uvádza, že jedno percento najbohatších produkuje dvojnásobne viac emisií ako najchudobnejšia POLOVICA sveta! Čím lepšie sa máme, tým viac používame energií a nakupujeme, tým viac emisií skleníkových plynov produkujeme a zhoršujeme život na našej planéte.

Odborníci sa zhodujú na tom, že dodržať klimatické ciele nebude jednoduché – nielen kvôli záväzkom štátov alebo firiem, ale aj kvôli tomu, že sa ako ľudia jednoducho nechceme uskromniť.

Ak máme uspokojené základné potreby, veci si kupujeme už len preto, aby sme dosiahli stále vyšší spoločenský status, na čo potrebujeme nakupovať stále viac a stále drahšie. Časopis Nature (čo je mimochodom vedecká méta väčšiny vedcov, raz publikovať tu) uviedol, že na splnenie cieľov už nestačí iba nakupovať udržateľné výrobky, je nevyhnutné, aby sme cielene obmedzili svoju spotrebu.

Minimalizmus a dobrovoľná skromnosť sú teda jednou z možných odpovedí na klimatické zmeny. Rozmýšľajte o tom, keď budete v nasledujúcich týždňoch nakupovať vianočné darčeky. A nielen vtedy, rozmýšľajte o tom pri každom svojom nákupnom rohodnutí.

Zdroj titulného obrázka: Max Fischer, pexels.com

Pridaj komentár